Uczniowie katowickich szkół uczą się grać w szachy
"Sportowa rywalizacja uczy i rozwija - szczególnie w przypadku szachów, które nie tylko znakomicie wpływają na umiejętność logicznego myślenia oraz przewidywania, ale też uczą szacunku do rywala. Gra w szachy zawsze, niezależnie od wyniku, kształtuje charaktery młodych zawodników. Dlatego zrealizowaliśmy w Katowicach kolejny szachowy projekt, który promował tę dyscyplinę sportu" – podkreślił w informacji prasowej Marcin Krupa, prezydent Katowic.
W projekcie "Katowice grają w szachy" wzięło udział 25 samorządowych szkół podstawowych. Jego celem było przygotowanie nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej do nauczania dzieci w klasach I-III gry w szachy.
Według organizatorów, gra w szachy przekłada się również na rozwój dzieci. Ta umiejętność może wpływać na: podniesienie kompetencji matematycznych, zdolności logicznego myślenia, poszukiwania nieszablonowych rozwiązań, a także kompetencji społecznych wśród uczniów katowickich szkół, w tym uczniów pochodzących z Ukrainy.
Projekt okazał być się również sposobem na integrację dzieci polskich i ukraińskich uczęszczających do katowickich szkół podstawowych.
"Szachy, jako narzędzie w edukacji, zostało zarekomendowane poprzez Dyrektywę Parlamentu Europejskiego i zalecenia Ministerstwa Edukacji. Katowice, jako jedno z pierwszych dużych miast, wprowadzają edukację poprzez szachy na taką skalę. Patrząc na szachową mapę świata bardzo cieszę się, że jesteśmy jednym z pionierów w tej dziedzinie" - zaznaczył sekretarz generalny Międzynarodowej Federacji Szachowej Łukasz Turlej.
Jak podkreślił, projekt "Katowice grają w szachy" powstał w oparciu o doświadczenia najlepszych ekspertów w tej dziedzinie. Miasto współpracowało i konsultowało projekt zarówno z Garry'm Kasparowem, jak i Judit Polgar.
"Z takim zapleczem merytorycznym i zaangażowaniem specjalistów wielokrotnego Mistrza Polski, Hetmana GKS Katowice, jestem pewien, że wprowadzenie edukacji przez szachy w katowickich szkołach da długofalowe efekty w podwyższeniu wyników naukowych osiąganych przez uczniów naszych szkół" - dodał Turlej.
Zadanie zrealizowane zostało przez Klub Szachowy HETMAN, w oparciu o darowiznę Funduszu Narodów Zjednoczonych na rzecz Dzieci "UNICEF". (PAP)
Autorka: Julia Szymańska
jms/ mir/